Traktorové pneumatiky

Pneumatiky jsou velmi podstatnou součástí každého vozidla, a ne jinak je tomu také u traktorů. Přestože u traktorových pneumatik je možnost výběru menší, co se týče druhů, typů a značek než např. u pneumatik osobních, motocyklových nebo pneu nákladních. Pořád je i tak z čeho vybírat. K obecně známým výrobcům traktorových pneumatik patří Barum, Continental, Goodyear, Michelin, Mitas, Seha a řada dalších.

 

Konstrukce traktorových pneumatik:

Traktorové pneumatiky se skládají ze čtyř základních částí.

1) Kostra
Kostra vytváří nosnou část pláště, udává jeho pevnost, zachycuje zatížení a dynamické silové namáhání. Kostru tvoří několik vrstev kordu ukotvených kolem lan v patkách. Množství kordových vložek závisí na druhu pláště.


2) Běhoun
Běhoun je pryžová část, ze které je lisován dezén pláště. Sezonová žebra slouží pro zajištění záběru a prostor mezi nimi je využit k samočištění dezénu.


3) Bočnice
Bočnice je tvořena pryží, která chrání kostru před mechanickým poškozením a působení atmosférických vlivů.

4) Patka
Patka je složena z lana, jádra, křídla a patního pásku. Slouží k zajištění spojení pláště s ráfkem. Pro předejití deformace v oblasti patky a tím k jejímu vydírání o ráfek, musí být dostatečně tuhá.

 

Na co se soustředit při výběru traktorových pneumatik:

1. Rozměr pneumatiky

Rozměr nově montované pneumatiky by měl být v souladu s rozměrem pneu, který uvádí výrobce a je také uveden ve velkém technickém průkazu vozidla. Rozměr pneumatik na traktorech není stejný na všech nápravách, přední hnací náprava u traktoru by správně měla mít předběh asi o 4% vzhledem k zadní nápravě.

2. Typ pneumatiky

Typy traktorových pneumatik můžeme rozdělit:

1)      Radiální pneumatiky – mají lepší přenosové vlastnosti, delší životnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší spotřebu paliva.

2)      Diagonální pneumatiky – odolnější např. v lesním prostředí a nižší pořizovací náklady.

 

3. Únosnost pneumatiky

Nový stroj není vždy vybaven pneumatikami pro maximální zátěž, které jsou dosaženy při provozu stroje. Proto je důležité zkontrolovat nepřetěžování pneumatik. Takto může docházet k opakovanému poškození nových pneu při maximálním zatížení.

 

4. Rychlostní index

Pro většinu zemědělských pneumatik platí rychlostní index A8 = 40 km/hod, který však neodpovídá rychlé jízdě na silnicích. Čím vyšší rychlost, tím klesá únosnost pneumatiky, také dochází k přetížení pneumatiky a následně se může poškodit kostra.

 

5. Dezén pneumatiky

Pro různé využití jsou doporučené různé dezény pneumatik. Tyto doporučené dezény by se měly dodržovat, z důvodu zvýšení životnosti pneumatiky a záběrových vlastností. 
 
 
 
 6. Výkon stroje

U výkonných strojů - traktorů jsou velké rozdíly v užití pneumatik, proto je nutné zvolit takové pneumatiky, které přenesou výkon stroje. Všeobecné platí, že širší pneumatiky dokáží přenést větší výkon stroje. 
 

 

Správné nahuštění traktorových pneumatik

 Pro dosažení optimálního výkonu je velmi důležité správné nahuštění pneumatik.

Práce se špatně nahuštěnými pneumatikami má dopad na výkon traktoru, opotřebení pneumatik a v neposlední řadě na zbytečném udusávání podkladu, což má i ekonomický dopad.

 

Rizika při špatném nahuštění

K čemu tedy dochází, když jsou pneumatiky traktoru nahuštěny na tlak neodpovídající danému stroji.

V krátkodobém časovém horizontu jsou následky většího odklonu z doporučených hodnot huštění zanedbatelné. Ovšem dlouhodobé statistiky jsou dosti pesimistické. Na základě názorů výrobců můžeme očekávat:

·        Podhuštění pneumatik – poškození bočnic, nerovnoměrné opotřebení, zvýšená spotřeba paliva

·        Přehuštění – opotřebení traktoru a pneumatiky, zvýšené udusávání zeminy, zvýšená spotřeba paliva a zkrácení životnosti pneumatiky

·        20% podhuštění – 26% ztráta výkonu

·        20% přehuštění – 30% ztráta výkonu

Nejhorší variantou je používání podhuštěných a přetížených pneumatik. Traktor s nahuštěním, které je vzhledem k nákladu příliš nízké, na vozovkách opotřebovává dezén pneumatiky. Častým znakem je nestejnoměrné sjetí pneumatik, kdy se prvně opotřebují zadní části výstupků dezénu.

Při normálním provozu můžeme očekávat nevyvážené opotřebení běhounu a zvrásnění bočnic. Největší a finančně nejnákladnější riziko je vyklouznutí obruby pneumatiky, která se dostane ven z ráfku, což vede k zahřátí a totálnímu zničení celé pneumatiky. Proto je velice důležité kontrolovat správnost nahuštění, alespoň jedenkrát za týden.

  

Nejznámější výrobci traktorových pneumatik

Traktorové pneumatiky Continental

Výroba pneumatik Continental byla přemístěna z německého Stöckenu do Otrokovic. Pneumatiky splňují současné požadavky tzn. Silný záběr, komfortní jízdu a šetrnost k podloží.

Zemědělské pneumatiky Continental jsou známy svojí špičkovou technologií a vysokou kvalitou a stále si udržují v České republice vysoký podíl na trhu. Zákazník si může vybrat z širokého sortimentu pneumatik – radiální, diagonální, přední atd.

Traktorové pneumatiky Goodyear

Pneumatiky Goodyear mají širokou produktovou řadu pneumatik pro zemědělské stroje, které uznávají největší výrobci traktorů, ale také díky sve vynikající kvalitě jsou oblíbené také u zemědělců.

Traktorové pneumatiky Mitas

Výroba pneumatik Mitas je soustředěna do Prahy, Zlína, Otrokovic a do Srbska. Tato výrobní značka produkuje širokou nabídku mimosilničních plášťů, a to především pneumatiky pro zemědělské stroje všech typů a velikostí.

Traktorové pneumatiky Michelin
Michelin má ve své nabídce celiství sortiment zemědělských pneumatik, které splňují potřeby zemědělců z hlediska produktivity i respektu k půdě.