Označení pneumatiky štítky

Co přinese tato regulace

      Regulace (EC) No 1222/2009 začne platit od 1. listopadu 2012 v celé Evropské Unii a bude se týkat osobních, lehkých a těžkých nákladních vozidel vyrobených od 1. července 2012. Na základě této regulace vejde v povinnost označení všech pneumatik novými štítky. Z této regulace jsou vyčleněny protektorované pneumatiky, profesionální off-road pneumatiky, závodní pneumatiky, rezervní pneumatiky a pneu s hroty. Výjimku tvoří také starší pneumatiky sloužící pro vozidla registrovaná do 1.října 1990, pneumatiky určené do rychlosti 80 km/h a pneu mající průměr menší než 254 mm nebo větším než 635 mm.

     Hlavním úkolem těchto štítků je poskytnout zákazníkovi informace o třech základních vlastnostech pneumatik. Mezi výše zmiňované vlastnosti patří: bezpečnost související s přilnavostí na mokrých vozovkách a faktorech tykajících se životního prostředí poskytování informace o spotřebě paliva a vnější hlučnosti.
 

 

Vysvětlení pojmů na štítku

      Pro ukazatele spotřeby paliva a přilnavosti na mokru jsou využity  třídy stejně jako pro hodnocení spotřeby energie. „A“ značí  pneumatiky s nejlepšími  dosaženými výsledky, „G“ pneumatiky s nejhoršími výsledky, které se ještě vejdou do povinné zákonné normy. Vnější hlučnost se značí pomocí decibelů a jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami.

 

1) Přilnavost na mokru

      Znak přilnavosti pneumatiky na mokru poskytuje zákazníkovi informaci o důležité bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Lepší přilnavost na mokrém povrchu znamená zkrácení brzdné dráhy na vlhkých nebo mokrých vozovkách.

     V současné době jsou štítky s informací přilnavosti pneumatiky na mokru definovány jen pro osobní pneumatiky. Metoda měření přilnavosti na mokru pro lehké a těžké nákladní pneumatiky je nyní ve vývoji, do praxe bude zavedena před listopadem 2012 (tedy před začátkem platnosti nařízení EU).

  

2) Spotřeba paliva

      Tyto údaje uvádějí míru spotřeby paliva, z čehož pro zákazníka vyplývá, že může srovnat rozdíly mezi výkonností různých pneumatik. Třída spotřeby paliva plyne z valivého odporu pneumatik.

 

3)Vnější hlučnost
      Štítek také obsahuje informaci o vnějším hluku, který pneumatiky produkují. Vnější hlučnost se značí pomocí decibelů a jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami. Přičemž jedna vlna znamená nejlepší výkon, což v praxi znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je o minimálně 3 dB nižší, než je budoucí zákonný limit Tři černé vlny poukazují na nejhorší dosažené výsledky, tzn. že pneumatika se řadí  mezi současný maximální limit a plánovaný nižší limit, který bude zaveden v rámci regulace 661 v období od roku 2012 do roku 2016.
 
      Zavedení systému štítků by mělo přimět zákazníky ke koupi bezpečnějších a ekologičtějších pneumatik.Pro zákazníky bude snažší srovnat rozdíly mezi jednotlivými značkami pneumatik a zároveň se rozhodnout k nákupu na základě kvalitních informací.

     Nový systém štítků začne používat již od roku 2010 společnost Goodyear Dunlop za účelem již nyní informovat zákazníka o spotřebě paliva, hlučnosti pneumatik a přilnavosti pneumatik na mokru.