Označení pneumatiky štítky
Co přinese tato regulace
Regulace (EC) No 1222/2009 začne platit od 1. listopadu 2012 v celé Evropské Unii a bude se týkat osobních, lehkých a těžkých nákladních vozidel vyrobených od 1. července 2012. Na základě této regulace vejde v povinnost označení všech pneumatik novými štítky. Z této regulace jsou vyčleněny protektorované pneumatiky, profesionální off-road pneumatiky, závodní pneumatiky, rezervní pneumatiky a pneu s hroty. Výjimku tvoří také starší pneumatiky sloužící pro vozidla registrovaná do 1.října 1990, pneumatiky určené do rychlosti 80 km/h a pneu mající průměr menší než 254 mm nebo větším než 635 mm.
Vysvětlení pojmů na štítku
Pro ukazatele spotřeby paliva a přilnavosti na mokru jsou využity třídy stejně jako pro hodnocení spotřeby energie. „A“ značí pneumatiky s nejlepšími dosaženými výsledky, „G“ pneumatiky s nejhoršími výsledky, které se ještě vejdou do povinné zákonné normy. Vnější hlučnost se značí pomocí decibelů a jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami.
1) Přilnavost na mokru
Znak přilnavosti pneumatiky na mokru poskytuje zákazníkovi informaci o důležité bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Lepší přilnavost na mokrém povrchu znamená zkrácení brzdné dráhy na vlhkých nebo mokrých vozovkách.
V současné době jsou štítky s informací přilnavosti pneumatiky na mokru definovány jen pro osobní pneumatiky. Metoda měření přilnavosti na mokru pro lehké a těžké nákladní pneumatiky je nyní ve vývoji, do praxe bude zavedena před listopadem 2012 (tedy před začátkem platnosti nařízení EU).
2) Spotřeba paliva
Tyto údaje uvádějí míru spotřeby paliva, z čehož pro zákazníka vyplývá, že může srovnat rozdíly mezi výkonností různých pneumatik. Třída spotřeby paliva plyne z valivého odporu pneumatik.
Nový systém štítků začne používat již od roku 2010 společnost Goodyear Dunlop za účelem již nyní informovat zákazníka o spotřebě paliva, hlučnosti pneumatik a přilnavosti pneumatik na mokru.