Huštění pneumatik

 

V manuálu vozidla nalezneme doporučené hodnoty hustění jednotlivých pneumatik. U některých automobilů lze tuto informaci rovněž nalézt na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u zámku dveří řidiče.

Tlak v pneumatikách je nutné pravidelně několikrát do roka překontrolovat (doporučujeme 1x do měsíce).

Nesprávné huštění pneumatik je jedním z nejčastějších faktorů poškození.

Na nápravě (jedné ose) musí být na všech pneumatikách stejný tlak, avšak různé nápravy (přední a zadní) se mohou lišit.


Tlak v pneumatice se během jízdy zvyšuje, proto nikdy nesnižujeme tlak na zahřáté pneumatice. Po vychladnutí by byla pneumatika podhuštěná a docházelo by k deformaci.


Nízký tlak způsobuje

  • zhoršení jízdních vlastností – přilnavost pneumatik v zatáčkách

  • prodloužení brzdné dráhy

  • riziko roztržení pláště

  • vyšší valivý odpor, a tím i větší spotřebu pohonných hmot

V současné době se pneumatiky hustí nejen vzduchem, ale i speciální směsí plynů (tzv. pneumix). Speciální plyn pro huštění pneumatik (zejména dusík) má hlavní přednost v tom, že nezvyšuje svůj objem při rostoucí okolní teplotě. Proto jsou pneumatiky nahuštěny stejným tlakem jak v zimě, tak v létě. Pneumix příznivě působí hlavně na výdrž pneumatik a jejich opotřebení. Pneumatiky nahuštěné pneumixem lze v případě potřeby dohustit i vzduchem, dochází ovšem k určitému znehodnocení směsi.